Tilgængelighedserklæring

Aalborg Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.aalborg.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.aalborg.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Aalborg Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.aalborg.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden fuldt ud. 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Inqlude IT har på vegne af Bleau A/S foretaget en dybdegående vurdering af webtilgængeligheden, som dokumenterer at hjemmesiden overholder gældende standarder for webtilgængelighed (EN 301 549 / WCAG 2.1, niveau A og AA). Vurderingen er funderet i den metode for dybdegående monitorering, som fremgår af EU-Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/1524 af 11. oktober 2018 om fastlæggelse af en monitoreringsmetode og ordninger for medlemsstaternes rapportering i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/2102 om tilgængeligheden af offentlige organers websteder og mobilapplikationer. Derudover har vi fået stor hjælp fra Dansk Blindesamfund Nordjylland til praktisk test af, hvordan hjemmesiden fungerer ved brug med skærmlæser og kraftig zoom.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Selvbetjeningsløsninger
    Der er ikke foretaget vurderinger af webtilgængeligheden af alle hjemmesidens selvbetjeningsløsninger. Der kan derfor være dele af løsningerne, som ikke overholder kravene i lovgivningen. I takt med, at vi får en overblik over eventuelle tilgængelighedsfejl af konkrete selvbetjeningsløsninger, vil disse deklareres som eget punkt.
  • Opmærkning af sprog
    Siden Translate mangler engelsk sprogattribut på sidens titel og undertitel, da dette ikke understøttes af den nuværende CMS-løsning. Siden har dette link https://www.aalborg.dk/om-kommunen/kontakt/translate,
  • Selvbetjeningsløsning: Frontdesk Suite
    FrontDesk er en selvbetjeningsløsning, som borgere bruger til at bestille tid i Borgerservice. I december 2023 har NetVenlig.dk foretaget en dybdegående evaluering, som viser, at tjeneste generelt er i god stand. Der er i alt fundet 9 fejl efter WCAG-EM. Der er nogle få udfordringer med f.eks. at der enkelte steder er problemer med sidestruktur, farvekontrast, zoom til 400%, fejlbeskeder og hjælp/fejlforslag. FrontDesk er i gang med at udbedre de tekniske fejl.
  • Skyfish.com
    Vi benytter Skyfish til at udstille kommunens pressefotos og videoer, som må anvendes i forbindelse med presseomtale af Aalborg Kommune. Vi har selv foretaget en test af løsningen med Qualweb kombineret med manueller vurderinger. Vi har gjort leverandøren opmærksom på, at få knapper ikke har høj nok kontrast, og at en skærmoplæser ikke kan tilgå indhold under "Hent statistiske data", manglende fokus såvel som søgefeltet.
  • Heading-fejl i indhold fra Borger.dk
    Flere steder på hjemmesiden, importerer vi indhold og tekst direkte fra www.borger.dk. I disse tilfælde er der ikke benyttet korrekt rækkefølge, da indholdet i især accordions springer fra H3 og direkte til H5, hvilket ikke er muligt for os at ændre.
  • Selvbetjeningsløsning: Skriv dit barn op til pasning
    Selvbetjeningsløsningen "Din plads" er udviklet og leveret af KMD, som også vedligeholder en individuel tilgængelighedserklæringen for løsningen, som kan tilgås via følgende link: https://www.was.digst.dk/dinplads-dk
  • Applikation: "Dagplejen"
    På denne side: https://www.aalborg.dk/mit-liv/mit-barn/boernepasning/typer-af-pasning/brug-app-til-kommunikation-med-dagplejen, kan du læse om den app, der benyttes til kommunikation mellem dagplejer og forældre i kommunen. Selvom appen ikke linkes til direkte fra Aalborg.dk, vil vi stadig tilbyde jer indsigt til eventuelle tilgængelighedsfejl i applikationen. Se mere i appens individuelle tilgængelighedserklæring på følgende link: https://www.was.digst.dk/app-i2-dagpleje
  • Niras: kortløsninger
    På blandt andet denne side: https://www.aalborg.dk/om-kommunen/politikker-strategier-og-planer/restaurationsplan, benyttes Niras' som leverandør til kort, hvor kontrasten i tekstforklaringerne ikke er høje nok. Farvesammensætning mm. fastsættes af leverandøren, og er ikke noget, vi selv kan ændre på, på nuværende tidspunkt.
  • Selvbetjeningsløsning: Mit betalingsoverblik
    Mit Betalingsoverblik er testet med QualWeb og suppleret med manuelle vurderinger af kontrastforhold og oplæsning af løsningens indhold med skærmoplæser. Testen viser, at tjenesten generelt er i god stand, når man kigger på tilgængeligheden. Indhold kan læses op, og selve betalingsoverblikket i iframen kan tilgås via diverse teknologisk hjælpemidler. Skulle du opleve udfordringer, er du velkommen til at kontakte os.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Synstolkning
    Markedet for videoløsninger, som tilbyder mulighed for synstolkning, er stadig ret umodent. Det samme gælder kompetence på området båden indenfor vores egen organisation og eksternt. Vi har derfor vurderet, at det for nuværende vil udgøre en uforholdsmæssig stor byrde at synstolke alle de videoer, som er publiceret efter 23. september 2020, som loven ellers foreskriver. Vi har stort fokus på at lære organisationen at vurdere, hvornår den bør prioritere at synstolke en video. ligesom vi er i gang med at undersøge markedet for en løsning, som gør det praktisk muligt og økonomisk overkommeligt at gøre synstolkning til en almindelig integreret del af at producere og publicere video.
  • Dokumenter med budget, regnskab og årsberetning
    Vi har sammenholdt prisen for, hvad det vil koste at gøre disse omfattende dokumenter webtilgængelige og vurderet, at der ikke er et rimeligt forhold mellem de anslåede omkostninger og fordele for det offentlige organ i forhold til de anslåede fordele for personer med handicap under hensyntagen til hyppigheden og varigheden af bru-gen af det specifikke websted eller den specifikke mobilapplikation.

Ikke omfattet af loven

  • Byrådstransmissioner
    Hver 14. dag transmitteres byrådets møder live.
  • Kort over vejarbejder
    Kortet på siden 'Vejarbejde', som viser planlagte gravearbejder, der er indmeldt til koordinering ved Aalborg Kommune, og som vi forventer at udstede gravetilladelse til, er ikke omfattet loven ifølge §1, stk. 5, punkt 4 om online kort og kortlægningstjenester, da det ikke er til navigationsbrug.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Ingen beskrivelse

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.